INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 7. 2012. Pp. 111-124


¿Difieren las metas de logro, estrategias de regulación y rendimiento académico respecto a las disciplinas de estudios universitarios?

Different achievement goals, strategies of regulation and academic performance as a college disciplines?

Calixto Gutiérrez Braojos, Purificación Salmerón Vílchez, Ana Martín Romera

Universidad de Granada

Fecha de recepción: 4/3/2011 Fecha de revisión: 13/3/2011 Fecha de aceptación: 9/4/2011

Abstract

This article presents and discusses two empirical objectives: a) analyze the relationship of achievement goals, regulation strategies and academic performance in college students and b) analyze the existence of significant differences between strategies of regulation and achievement goals respect to subjects of science. The sample consists of 234 Spanish university students belonging to different branches of university scientists. Regarding the first objective, the results indicate that only an approximation achievement goals and self-regulation strategies are related to academic performance. Regarding the second, the results indicate that university students belonging to health sciences and engineering have higher scores on achievement goals and strategies for self-regulation approach. Based on these results we consider for future studies analyzing the relationship between contextual variables and achievement goals, self-regulation strategies and academic performance.

Resumen

Dos son los objetivos de este estudio: a) examinar las relaciones entre las estrategias de regulación, las metas de logro y el rendimiento académico con el fin de discutir el modelo teórico que se plantea y; b) analizar si existen diferencias entre los estudiantes de diversas ramas científicas en cuanto a las estrategias de regulación y metas de logro. Los participantes fueron 234 estudiantes universitarios procedentes de diversas ramas científicas. Los resultados indican que, las variables que se relacionan de forma única con el rendimiento académico son las metas de logro por aproximación y las estrategias de autorregulación. Además, los estudiantes universitarios que presentan puntuaciones más altas en dichas variables (metas de logro y estrategias de autorregulación) pertenecen a las ramas de ciencias de la salud e Ingeniería.

Palabras clave

Metas de logro, estrategias de regulación, rendimiento académico, estudiantes universitarios

Keywords

Goals achievement; regulation strategies; AGP; higher education.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es