The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 7. 2012. Pp. 55-82
Pierre Mounoud
University of Geneva
Fecha de recepción: 13/3/2011 Fecha de revisión: 30/3/2011 Fecha de aceptación: 16/4/2011Abstract
The title of my presentation reformulates the central postulate of Piagets theory: that a new structure can only be built on the basis of an existing structure related to the same kind of problem. I will first explain how Piaget used this postulate as the foundation for his work on the birth of intelligence. Then I will illustrate this process by means of the development of prehension behavior. I will examine several oppositions between practical intelligence and conceptual intelligence, and reconsider the use of the terms ''practical'' and ''conceptual'' to differentiate between systems of knowledge at different levels of development. My research on the construction of simple tools by children aged 4 to 9 years old will illustrate in more detail the process of developing new skills on the basis of pre-existing skills (that are simultaneously practical and conceptual). I will conclude my presentation by discussing some problems in the history of scientific and technical knowledge that are comparable to those discussed in relation to practical and conceptual skills in child development.
Resumen
El título de este artículo reformula el postulado central de la teoría piagetiana: Una nueva estructura puede ser construida sólo sobre la base de una estructura existente asociada al mismo tipo de problema. Explicaremos como Piaget se sirvió de este postulado para elaborar su trabajo sobre el nacimiento de la inteligencia. Después, ilustraremos este proceso por medio del desarrollo del comportamiento de prensión. Examinaremos las confrontaciones entre la inteligencia práctica y la conceptual y reconsideraremos el uso de los términos ''práctica'' y ''conceptual'' para diferenciar entre sistemas de conocimiento en los diferentes niveles de desarrollo. Esta investigación sobre la elaboración de herramientas básicas para niños de 4 a 9 años ilustrará detalladamente el proceso de desarrollo de nuevas habilidades sobre la base de habilidades prexistentes (que son simultáneamente prácticas y conceptuales). Concluiremos el trabajo discutiendo sobre algunos problemas en la historia del conocimiento científico y técnico que son comparables a aquellos relacionados con las habilidades prácticas y conceptuales en el desarrollo infantil.
Palabras clave
Comportamiento de prensión, inteligencia práctica, inteligencia conceptual, desarrollo de habilidades.Keywords
Prehension behavior, practical intelligence, conceptual intelligence, skills development.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
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