INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2011. Pp. 211-221


El Modelo de Responsabilidad: desarrollo de aspectos psicosociales en jóvenes socialmente desfavorecidos a través de la actividad física y el deporte

The Responsibility Model Development of psychosocial aspects in underserved youth through physical activity and sport

Rodrigo Pardo, Noemí García Arjona

Universidad Politécnica de Madrid

Recibido: 20/05/2011 Aceptado: 18/06/2011

Abstract

Many authors have pointed out that physical activity and sport can be excellent means to promote psychosocial aspects such as respect, self-control, self-esteem, empathy, effort, self-direction, cooperation, help others, and leadership. However, physical activity and sport by themselves do not automatically foster the abovementioned aspects, this will depend on how, in a positive or negative way, physical activity and sport be used. The purpose of this article is to present the Responsibility Model created by Donald Hellison as a contrasted tool that includes the strategies and methodology to promote psychosocial aspects with underserved youth through physical activity and sport. Finally, it will be expounded those studies that have implemented responsibilitybased physical activity programs, showing their results and possible applications for sport psychology field.

Resumen

Numerosos autores han señalado que la actividad física y el deporte pueden resultar excelentes medios para el desarrollo de aspectos psicosociales tales como respeto, autocontrol, autoestima, empatía, esfuerzo, autonomía, cooperación, ayuda a los demás y liderazgo. Sin embargo, la actividad físicodeportiva por sí misma no desarrolla los aspectos anteriormente citados de forma automática sino que dependerá del uso, correcto o incorrecto, que de la actividad física se haga. En este artículo se presentará el Modelo de Responsabilidad creado por Donald Hellison como herramienta de contrastada utilidad que incluye las estrategias y metodología necesarias para el desarrollo de aspectos psicosociales en jóvenes socialmente desfavorecidos a través de la actividad física y el deporte. Por último, se expondrán aquellas investigaciones que han desarrollado programas físico-deportivos basados en este modelo, mostrando sus resultados y posibles aplicaciones dentro del campo de la psicología deportiva.

Palabras clave

Actividad física, deporte, jóvenes socialmente desfavorecidos, modelo de responsabilidad.

Keywords

Physical activity, sport, underserved youth, Responsibility Model.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es