The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2011. Pp. 153-172
Yolanda Jiménez Martínez, José María Mateo
European Agency for Development in Special Needs Education
Abstract
From the beginning of time one of the challenges the human being has been faced with is communicating with his peers. Therefore, the acquisition of language and languages has been a constant feature in the education of the individual. From psycho-evolutionary theories, linguistic studies or applied linguistics, among others, the phenomenon of bilingualism and multilingualism has always been present. Nowadays, Europe is constantly reviewing and developing educational programmes which meet the citizens needs with sufficient communication skills in several languages. Spain, at a clear disadvantaged position compared to other European countries in this common effort, is developing and implementing far-reaching programmes in order to meet the relentless demand for plans to promote the acquisition and teaching of languages. In this framework, we must not forget the challenge of a quality school for all. Inclusion should not clash with the teaching and learning of second languages, which in many cases are developed in bilingual contexts.
Resumen
Desde el inicio de los tiempos uno de los retos del ser humano ha sido comunicarse con sus semejantes. Así, la adquisición del lenguaje y de lenguas ha sido una constante en la educación del individuo. Desde las teorías psicoevolutivas, los estudios lingüísticos o la lingüística aplicada, entre otros, el fenómeno del bilingüismo y plurilingüismo siempre ha estado vigente. En la actualidad, Europa está en permanente revisión y desarrollo de programas educativos que respondan a la necesidad de ciudadanos con competencia comunicativa suficiente en varias lenguas. En este esfuerzo, España, en situación de desventaja con respecto a sus socios, está elaborando e implementando programas de gran calado para dar respuesta a la imparable demanda de planes que fomenten la adquisición y enseñanza de lenguas. En este marco, se impone no olvidar el desafío de la escuela de calidad para todos. La inclusión no debe entrar en colisión con el aprendizaje y enseñanza de segundas lenguas que, en muchos casos, se desarrollan en situaciones de bilingüismo. Palabras Clave: Aprendizaje de lenguas, bilingüismo, plurilingüismo, educación de calidad.
Palabras clave
Aprendizaje de lenguas, bilingüismo, plurilingüismo, educación de calidad.Keywords
Quality, language learning, bilingualism, multilingualism.
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Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
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