The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2011. Pp. 121-137
María Angela Gómez Pérez, María de los Dolores Valadez Sierra, Juan Eugenio Jiménez González, Ana María Méndez Puga, María Alicia Zavala Berbena
Universidad de Guadalajara (México)
Recibido: 24/03/2011 Aceptado: 19/06/2011Abstract
The main objective of this study was to evaluate the cognitive processes of reading through a SICOLE-R-Primary in children attending primary school. Software tool was used Sicole-R-Primary (Jiménez et al, 2007) that has various assessment tasks by various means such as images, sounds, and text. They are grouped into different modules: word recognition, lexical processing, syntactic processing and semantic. We selected a population of 685 children / as who were in second through sixth years (7-12 years) in three public and two private schools in the Metropolitan Zone of Guadalajara, Jalisco, Mexico. It was found in the intelligence quotient (IQ) formed by grade and type of school, there are significant differences in them, and for the interaction of school type and grade. Lexical processing in the IC and grade has a significant effect on accuracy in reading words and pseudowords. In word reading latency no significant differences between grades except third and fourth, fourth and fifth, fifth and sixth and pseudoword reading, there were no significant differences in third with fourth and fifth, and fifth to sixth. There are no noticeable differences in lexical reading processes of words between public and private schools. In syntactic processing, the effect of grade level and CI interaction is not significant for gender, number, order, function, structure, grammar and punctuation. In semantic processing, the effect of grade level and CI interaction is not significant for reading comprehension.
Resumen
El objetivo principal de este trabajo ha sido evaluar los procesos cognitivos de la lectura a través del SICOLE-R-Primaria en niños que cursan la educación primaria. Se utilizó la herramienta informática SICOLE-R-Primaria (Jiménez et al, 2007) que tiene varias tareas de evaluación por diferentes medios como son las imágenes, sonidos, y textos. Se agrupan en diferentes módulos: reconocimiento de palabras, procesamiento léxico, y procesamiento sintáctico semántico. Se seleccionó una población de 685 de niños/as que cursaban de segundo a sexto año (7-12 años) en tres escuelas públicas y dos privadas de la Zona Metropolitana de Guadalajara, Jalisco, México. Se encontró en el coeficiente de inteligencia (CI) obtenido por grado escolar y tipo de escuela, hay diferencias significativas en ellos, así para la interacción tipo de escuela y grado escolar. En el procesamiento léxico, el CI y grado escolar tiene un efecto significativo, en exactitud en lectura de palabras y pseudopalabras. En latencia de lectura de palabras hay diferencias significativas entre los grados escolares, exceptuando tercero y cuarto, cuarto y quinto, quinto y sexto y para lectura de pseudopalabras, no se encontraron diferencias significativas en tercero con cuarto y quinto, y quinto con sexto. No existen diferencias perceptibles en los procesos léxicos de lecturas de palabras entre escuelas públicas y privadas. En el procesamiento sintáctico, el efecto de la interacción grado escolar y CI es no significativo para género, número, orden, función, estructura gramatical y signos. En el procesamiento semántico, el efecto de la interacción grado escolar y CI es no significativa para comprensión de la lectura.
Palabras clave
Procesos cognitivos de la lectura, evaluación asistida a través de una computadora, grado escolar, escuela, coeficiente de inteligencia.Keywords
Cognitive processes of reading, evaluation assisted by a computer, grade level, school,intelligence.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
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