INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2011. Pp. 111-119


Reflexión sobre la potencialidad para el aprendizaje de las tareas de lecto-escritura requeridas a estudiantes universitarios

Reflection about the potential for learning reading and writing activities required of colledge students

María Pilar Fernández Lozano1, Mairena González Ballesteros1, Ángel de Juanas Oliva2, Rosa Martín del Pozo1

1Universidad Complutense de Madrid,
2Universidad Nacional de Educación a Distancia

Recibido: 01/03/2011 Aceptado: 09/06/2011

Abstract

The transformation of teaching and learning pairing based on the needs of today's knowledge society and the contributions of cognitive psychology are reflected in the current requirements for the integration of our universities in the European Higher Education Area. Now the focus does not focus on content, such as teaching students to learn. From this perspective, emphasize the reading and writing tools to transcend every area of knowledge. This study surveyed students in the degree of Teachers and Education Faculty of Education at the University Complutense of Madrid, about the procedures of reading and writing preferably used for learning. Are also required to assess their difficulty and importance. Our goal is to contribute to reflection on the close link between the demands of learning and conveyed procedures for its implementation.

Resumen

La transformación del binomio enseñanza-aprendizaje en base a las necesidades de la actual sociedad del conocimiento y las aportaciones de la psicología cognitiva, tienen su reflejo en las actuales exigencias de la integración de nuestras universidades en el Espacio Europeo de Educación Superior. Ahora, el foco no se centra tanto en los contenidos, como en enseñar a los estudiantes a aprender. Desde esta perspectiva, destacan las herramientas de lecto-escritura por transcender todas y cada una de las áreas de conocimiento. En este estudio se encuesta a estudiantes de las titulaciones de Magisterio y de Pedagogía de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid, acerca de los procedimientos de lectura y escritura que utilizan preferentemente para aprender. Se requiere también que valoren su dificultad e importancia. Nuestro objetivo fundamental es contribuir a la reflexión acerca del estrecho vínculo entre las demandas de aprendizaje y los procedimientos vehiculados para su realización.

Palabras clave

Espacio Europeo de Educación Superior, lectura, escritura, competencias, enseñanza-aprendizaje.

Keywords

European Higher Education Area, reading, writing, competences, learners, teaching and learning.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es