The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2011. Pp. 95-110
Fernando Leal Ríos1, Judith Suro1, Carmen López Escribano2, Víctor Santiuste2, Daniel Zarabozo Enríquez de Rivera1
1Universidad de Guadalajara (México),
2Universidad Complutense de Madrid.
Abstract
Language disabilities can often be identified already in very young children as they enter the last year of kindergarten. These disabilities have been shown to put preschoolers at risk of developing reading disabilities in later years. The usual methods and remedial or preventive programs have undoubted paedagogic merits, yet usually lack sound linguistic foundations for the creation, ordering, and coordination of childrens activities so that they are consistent both with their level of cognitive development and with the properties of their mother tongue. This paper presents a new program for this purpose, in which we incorporate the best paedagogic foundations of available programs as well as a set of quite basic principles taken from linguistics and other language disciplines. After an analytic description of each one of the different foundations of our method, some details are given on the manner in which they are integrated in our program.
Resumen
Los diversos trastornos de lenguaje que es posible detectar en niños muy pequeños que están en el último año de educación infantil los ponen en riesgo de tener después problemas para aprender a leer. Por ello es importante formular programas y métodos de enseñanza para esta fase crucial en que se inicia el aprendizaje formal de la lectura. Los programas y métodos usuales tienen grandes méritos pedagógicos, pero en general carecen de una base lingüística seria que ayude a crear, graduar y coordinar las actividades de los niños en riesgo de una manera apropiada tanto a su nivel de desarrollo como a las propiedades de la lengua materna. En este artículo se presenta un nuevo programa que retoma los fundamentos pedagógicos mejores de los programas disponibles, pero les añade una serie de principios básicos tomados de las disciplinas que estudian el lenguaje. Tras una exposición en que se analizan por separado los diversos componentes de nuestro método, se presentan algunos detalles que ilustran como se combinan en un programa integrado.
Palabras clave
Lectura, educación infantil, trastornos de lenguaje, intervención temprana.Keywords
Reading, preschool or kindergarten education, language disabilities, early intervention.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).