INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2010. Pp. 171-186


Aprendices y competencias en el Espacio Europeo de Educación Superior

Learners and skills in the European Higher Education Area

Ángel de Juanas Oliva

Universidad Nacional de Educación a Distancia

Recibido: 11/01/2010 Aceptado: 09/04/2010

Abstract

The new requirements of the European Higher Education Area have brought the prospect of skills. This article tries to establish a tour of the terminology and types of skills, since they have promoted the importance of skills and abilities that are acquired and developed through higher education. This paper also aims to review the role of students in the teaching-learning process according to the reform of European university education systems. Thus, highlighting the impact of the new educational paradigm focused on student learning and link quality taking account of seven roles of student: autonomous learners; strategic learners; learner within a community; learner of new technologies; learner ready to take the mobility and diversity; learner creative, critical and reflective; and learner participating in university life.

Resumen

Los nuevos requerimientos del Espacio Europeo de Educación Superior han traído consigo la perspectiva de las competencias. El presente artículo pretende establecer un recorrido por la terminología y tipología de las competencias, puesto que han propiciado la importancia de las capacidades, habilidades y destrezas que se adquieren y desarrollan mediante la educación superior. Asimismo, este documento tiene como propósito revisar el papel de los estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje de acuerdo a la reforma de los sistemas educativos universitarios europeos. De tal manera, se destaca la incidencia del nuevo paradigma educativo centrado en el alumno y se vincula el aprendizaje de calidad a la toma de consideración de siete roles del estudiante: aprendiz autónomo; aprendiz estratégico; aprendiz dentro de una comunidad; aprendiz de nuevas tecnologías; aprendiz dispuesto a asumir la movilidad y la diversidad; aprendiz creativo, crítico y reflexivo; y aprendiz participante en la vida universitaria.

Palabras clave

Espacio Europeo de Educación Superior, competencias, aprendices, Universidad, enseñanza-aprendizaje.

Keywords

European Higher Education Area, competences, learners, University, teaching and learning.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es