The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2010. Pp. 109-126
Simona D'Alessio, Verity Donnelly, Amanda Watkins
European Agency for Development in Special Needs Education
Recibido: 11/10/2009 Aceptado: 22/03/2010Abstract
In 2009 the Strategic Framework for European Co-operation in Education and Training (ET 2020) set the priorities for education and training for the 21st century. The Council Conclusions of 12 May 2009 of the ET 2020 highlighted inclusive education as the most important objective and the fundamental imperative in education to achieve a just and equal society. Until recently, however, at an international level it was not unusual to talk about integration and special needs education as critical strategies for education and training. The differences between these terms have not always been clear, neither have their implications for practice. After providing an overview of the terminology currently used and discussing the differences between these notions, the article will focus on strategies being used to promote the development of inclusive education in Europe as a way to promote social cohesion and equality. The article shows that a change in terminology does not only require a shift in the language used, but also a shift in educational paradigms and most importantly in the agenda for policy and practice. Examples of some of the changes needed to promote inclusion will be drawn from the recommendations of the UNESCO Policy Guidelines (2009) and Agency work.
Resumen
En 2009, en el marco estratégico para la Cooperación Europea en la Educación y la Formación (ET 2020) se instituyeron las prioridades para la educación y la formación para el siglo XXI. Las conclusiones del Consejo del 12 de mayo de 2009 del ET 2020, establecieron la educación inclusiva como el objetivo más importante y el imperativo fundamental en la educación para alcanzar una sociedad justa y equitativa. Hasta hace poco, sin embargo, a nivel internacional no era raro hablar acerca de la integración y de la educación especial como elementos críticos de estrategias de educación y formación. Las diferencias entre estos términos no siempre han sido claras, así como tampoco sus implicaciones en la práctica. Después de proporcionar una visión general de la terminología que se utiliza actualmente y hablar de las diferencias entre estas nociones, este artículo se centrará en las estrategias para promover el desarrollo de la educación inclusiva en Europa, como una forma de promover la igualdad y la cohesión social. El artículo muestra que un cambio en la terminología no sólo requiere un cambio en el lenguaje utilizado, sino también un cambio en los paradigmas educativos y sobre todo, en el orden del día para la política y la práctica. Para ello, se mostrarán ejemplos de algunos de los cambios necesarios para promover la inclusión derivados de las directrices de la política de la UNESCO (2009) y del trabajo de la Agencia.
Palabras clave
Inclusión, educación inclusiva, integración, necesidades educativas especiales, discapacidad, Europa.Keywords
Inclusion, inclusive education, integration, special needs education, disability, Europe.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
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