The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2010. Pp. 69-94
Constanza San Martín Ulloa, Pilar Fernández Lozano
Universidad Complutense de Madrid
Recibido: 03/05/2010 Aceptado: 11/09/2010Abstract
Teachers conceptions, understood as implicit theories, can favour or hinder the inclusive education processes. In order to explore and describe conceptions of teacher and pedagogy students from Chile about inclusion of learners with intellectual disability and due the lack of existing instruments for that purpose, a questionnaire with 25 dilemmas organized in 3 dimensions of analysis was created. This article describes the development stages of questionnaire Conceptions about inclusive education of students with special education needs associated to intellectual disability. Results showed that is possible to identify two extreme perspectives on teachers conceptions, one near to segregation and another agreed with inclusive paradigm. Interpretative theory is less consistent, which might confirm its temporary and evolving nature.
Resumen
Las concepciones del profesorado, entendidas como teorías implícitas, constituyen elementos que pueden favorecer u obstaculizar los procesos de inclusión educativa. Con el propósito de explorar y describir las concepciones que docentes y estudiantes chilenos de pedagogía mantienen sobre la inclusión de alumnos que presentan discapacidad intelectual, y debido a la carencia de instrumentos acordes con este objetivo, se construyó un cuestionario de 25 dilemas, organizados en tres dimensiones de análisis. En este artículo, se describen las fases del proceso de elaboración del cuestionario de Concepciones sobre inclusión educativa de alumnos con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad intelectual (CIEDI). Los resultados indicaron que es posible identificar dos perspectivas extremas en las concepciones del profesorado, unas cercanas a planteamientos segregadores y otras más acordes con el paradigma inclusivo. Se advierte una menor consistencia de la teoría interpretativa, lo que podría confirmar su carácter transitorio y evolutivo.
Palabras clave
Concepciones del profesorado; teorías implícitas, inclusión educativa; discapacidad intelectual; cuestionario de dilemas.Keywords
Teachers conceptions; implicits theories; inclusive education; intellectual disability; dilemma questionnaire.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).