INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2010. Pp. 51-68


El modelo tetrártico de superdotación emergente

The emerging model of giftedness quad

Esteban Sánchez Manzano

Universidad Complutense de Madrid

Recibido: 27/12/2009 Aceptado: 11/03/2010

Abstract

In this article a new model is explained for the identification, evaluation and education of the gifted. The model is based in the following theories: A) The gifted is a general skills or a basically biological intelligence potential. B) The gifted emerges until the development of the talent when there is education suitable for this. C) The learning is an adaptation process to the middle, that generates and organises circuits neuronales available for the action. This model appears of four principles (skills and attitudes) basic so that the gifted can emerge and to take place. Four principles or qualities are: logical intelligence registration; creative intelligence registration; emotional balance and maturity; motivation intern-laboriousness. In addition, the model is completed with the factors extrastaffs of the social environment and cultural: the family, the school and the general society.

Resumen

En este artículo se expone un nuevo modelo para la identificación, evaluación y educación de los superdotados. El modelo está fundamentado en las teorías siguientes: A) La superdotación es una capacidad general o un potencial de inteligencia básicamente biológico. B) La superdotación emerge hasta el desarrollo del talento cuando existe educación adecuada para ello. C) El aprendizaje es un proceso de adaptación al medio, que genera y organiza circuitos neuronales disponibles para la acción. Este modelo consta de cuatro principios (capacidades y actitudes) básicos para que la superdotación pueda emerger y desarrollarse. Los cuatro principios o cualidades son: alta inteligencia lógica; alta inteligencia creativa; equilibrio y madurez emocionales; motivación interna-laboriosidad. Además, el modelo se completa con los factores extrapersonales del ambiente social y cultural: la familia, la escuela y la sociedad general.

Palabras clave

Modelo, superdotación, inteligencia.

Keywords

Model, giftedness, intelligence.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es