The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2010. Pp. 51-68
Esteban Sánchez Manzano
Universidad Complutense de Madrid
Recibido: 27/12/2009 Aceptado: 11/03/2010Abstract
In this article a new model is explained for the identification, evaluation and education of the gifted. The model is based in the following theories: A) The gifted is a general skills or a basically biological intelligence potential. B) The gifted emerges until the development of the talent when there is education suitable for this. C) The learning is an adaptation process to the middle, that generates and organises circuits neuronales available for the action. This model appears of four principles (skills and attitudes) basic so that the gifted can emerge and to take place. Four principles or qualities are: logical intelligence registration; creative intelligence registration; emotional balance and maturity; motivation intern-laboriousness. In addition, the model is completed with the factors extrastaffs of the social environment and cultural: the family, the school and the general society.
Resumen
En este artículo se expone un nuevo modelo para la identificación, evaluación y educación de los superdotados. El modelo está fundamentado en las teorías siguientes: A) La superdotación es una capacidad general o un potencial de inteligencia básicamente biológico. B) La superdotación emerge hasta el desarrollo del talento cuando existe educación adecuada para ello. C) El aprendizaje es un proceso de adaptación al medio, que genera y organiza circuitos neuronales disponibles para la acción. Este modelo consta de cuatro principios (capacidades y actitudes) básicos para que la superdotación pueda emerger y desarrollarse. Los cuatro principios o cualidades son: alta inteligencia lógica; alta inteligencia creativa; equilibrio y madurez emocionales; motivación interna-laboriosidad. Además, el modelo se completa con los factores extrapersonales del ambiente social y cultural: la familia, la escuela y la sociedad general.
Palabras clave
Modelo, superdotación, inteligencia.Keywords
Model, giftedness, intelligence.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).