INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2010. Pp. 35-50


Cuestionario de evaluación de la personalidad eficaz en segundo y tercer ciclo de educación primaria

Questionnaire assessment of personality effective in second and third cycle of primary education

Eva Fueyo Gutiérrez1, María Eugenia Martín Palacio2, Bianca Dapelo Pellerano3

1Universidad de Oviedo,
2Universidad Complutense de Madrid,
3Universidad de Playa Ancha (Chile)

Recibido: 04/02/2010 Aceptado: 19/04/2010

Abstract

We present a reduced questinnaire for the measurement of the construct effective personality in educative contexts of second and third cycle of primary education, whith the following results: reliability 0.797, construct validity, concurrent validity with Porter and Cattell's CPQ factors and normalization depending on the variable genre. With this we complete the range of questionnaires already built to measure the construct in secondary school, baccalaureate, professional training, university and working environments in Spanish-speaking countries (Spain and Latin America). The quesrionnaire is composed of 22 items and was applied to a sample of 1041 studens of second and third cycle of primary education in Asturias. We evaluate five dimensions: two related to the strengths and demands of the self: academic self-esteem and personal self-esteem; two related to the relationships of the self: social realization and social autonomy; finally a dimension related to the challenges of the self called decisive autonomy.

Resumen

Se presenta un cuestionario de evaluación del constructo Personalidad eficaz en contextos educativos de segundo y tercer ciclo de la educación primaria, con resultados de fiabilidad 0.797, validez de constructo, validez concurrente con factores de personalidad de segundo orden de CPQ de Porter y Cattell, y normalización en función de la variable género. Cubrimos así el abanico de cuestionarios elaborados en torno al constructo en contextos de educación secundaria, bachillerato, formación profesional, universidad y ambientes laborales diferenciados en población hispano hablante (España y Iberoammerica). Se compone de 22 items aplicado a una muestra de 1041 estudiantes de 2º y 3º ciclo de Educación Primaria del Principado de Asturias Se evalúan cinco dimensiones: dos relacionadas con las fortalezas y demandas del yo: autoestima académica y la autoestima personal; dos relacionadas con las relaciones del yo: autorrealización social y autonomía social; finalmente una dimensión relacionada con los retos del yo denominada Autonomía resolutiva.

Palabras clave

Personalidad, eficacia, evaluación.

Keywords

Personality, efficiency, assessment.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es