The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2010. Pp. 15-34
Javier García Alba1, Elena López, Paula Martinelli1, Marta Albert García1, Enrique Navarro Asencio2, Eva Expósito Casas2, María Torres1
1Fundación Síndrome de Down de Madrid,
2Universidad Complutense de Madrid.
Abstract
The aim of this study article is to present the guidelines followed for production of the Battery-ECODI (Battery of cognitive evaluation for persons with mental disability). The Battery-ECODI is designed for assessment the children´s cognitive functions with Down syndrome in school age. A preliminary analysis was realized to observe what item were not discriminating well. After elimination of the items of the initial test, the reliability index presented a value of 0,99. We conclude after the preliminary analysis that the test is reliable to assess the children´s cognitive profile with Down syndrome. After this analysis process of validation will be realized with a larger sample.
Resumen
El propósito de este estudio piloto es la presentación de las pautas seguidas para la elaboración de la Batería-ECODI (Batería de Evaluación Cognitiva para Personas con Discapacidad Intelectual) y los resultados del análisis de la fiabilidad. La Batería-ECODI es un test diseñado para la evaluación de las funciones cognitivas superiores de niños con síndrome de Down en edad escolar (6-12 años). Se realizó un análisis preliminar para observar qué ítems no discriminaban bien. Tras la depuración de la prueba inicial el índice de fiabilidad fue de 0,99. Consideramos tras el análisis preliminar que disponemos de una prueba fiable para valorar el perfil cognitivo del niño en edad escolar con síndrome de Down. Así, en fases posteriores se procederá a la elaboración de los baremos y validación con una muestra mucho mayor.
Palabras clave
Síndrome de Down; Evaluación cognitiva; Edad escolar; Funciones cognitivas.Keywords
Down syndrome; Cognitive assessment; School age; Cognitive functions.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).