The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2009. Pp. 177-190
David Padilla Góngora1, Víctor Santiuste2, Julio César Durand3, Ana María Amarante3, Remedios López Liria1, María del Carmen Martínez Cortés1
1Universidad de Almería,
2Universidad Complutense de Madrid,
3Universidad Austral de Buenos Aires (Argentina)
Abstract
In this article, after reflexionate about the need of proposing eduational programs orientated to the 55 years old majors, it relates the long life education with the life quality of those people, and it argues about the advantages on of knowing well the receptors needs and demands before proposing an educational program in order to respond effectively to these needs. This article, will explain the main features of the questionnaire that we developed to discover these educational needs, and it analyzes the salient facts from administration of the questionnaire to a large number of people over 55 years in Spain and Argentina. It also describes the methodological criteria followed on this research, and concludes by relating the educational needs of seniors with their life plan.
Resumen
En este artículo, tras razonar sobre la necesidad de proponer programas educativos dirigidos a las personas mayores de 55 años, se relaciona la educación permanente con la calidad de vida de las personas mayores y se argumenta sobre la conveniencia de conocer bien las necesidades y demandas de los destinatarios antes de proponer un programa educativo, para que éste dé respuesta efectiva a estas necesidades. A continuación se explican las características del cuestionario que hemos elaborado para conocer estas necesidades, se analizan los datos más sobresalientes provenientes de la pasación del cuestionario a un número importante de personas mayores de 55 años en España y en Argentina, se describen los criterios metodológicos que se siguen de esta investigación, y se concluye relacionando las necesidades de educación de los mayores con su proyecto de vida.
Palabras clave
Mayores, educación permanente, necesidades formativas, programas educativos.Keywords
Seniors, Lifelong Learning, Educational needs, educational programs.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).