INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2009. Pp. 127-144


Expectativas del profesor sobre el rendimiento de sus alumnos a lo largo del curso: ¿invariabilidad o adaptabilidad?

José María Román Sánchez, José Antonio Fernández García

Universidad de Valladolid

Recibido: 02/09/2009 Aceptado: 08/10/2009

Abstract

We analyze the invariability or adaptability of teacher´s expectations on academic achievement of their students throughout the school year. It contrasts with the achievement of pupils and in particular with those whose achievement deviates well or even contradicts the achievement expectations of their teachers. It has used a longitudinal panel design with multiple measurements of variables to the same subject: a sample of 290 secondary school students. The results show that teachers' expectations are relatively stable over the course despite the improved student achievement significantly and progressively. When there are discrepancies between "the teacher achievement expectations" and "students' grades," resolve "adapting" to a student's achievement expectations with their teachers.

Resumen

Se analiza la invariabilidad o adaptabilidad de las expectativas del profesor sobre el rendimiento de sus alumnos a lo largo del curso. Se contrastan con la evolución del rendimiento escolar de los alumnos y, en particular, con la de aquellos cuyo rendimiento se aparta notoriamente o incluso contradice las expectativas de rendimiento de sus profesores. Se ha utilizado un diseño longitudinal de panel con varias mediciones de las variables a los mismos sujetos: una muestra de 290 alumnos de secundaria. Los resultados muestran que las expectativas del profesor se mantienen relativamente estables a lo largo del curso a pesar de que el rendimiento de los alumnos mejora progresiva y significativamente. Cuando hay discrepancias entre “expectativas de rendimiento del profesor” y “calificaciones del alumno”, se resuelven “adaptando” el rendimiento del alumno a las expectativas que tienen sus profesores.

Palabras clave

Expectativas del profesor. Rendimiento de los alumnos. Alumnos de secundaria. Evolución de expectativas de rendimiento.

Keywords

Teacher’s expectations. Students achievement. Secundary students. Achievement expectations development.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es