INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2009. Pp. 73-100


La comprensión de textos en alumnos de segundo de la ESO y su influencia en los resultados que obtienen en Lengua y Matemáticas: estudio empírico

María Isabel Jiménez González, Víctor Santiuste

Universidad Complutense de Madrid

Recibido: 20/09/2009 Aceptado: 18/10/2009

Abstract

This research arises from the verification of the deficits of reading comprehension that take place in the student of 1º and 2 º of ESO and the proved poor obtained results so much in Language as in Mathematics. This has been recognized, again and again, for different responsible organisms for the national and international education level, Report of Inspection, Information of the Autonomias, Formless Councils of Education of Evaluation of the Professorship in the own centers. The study, in its theoretical part, has a double foundation: linguistics and reading comprehension. In the empirical part there is analyzed the information obtained in the evaluations of Language and Mathematical for 218 pupils of 2 º of ESO in two IES of the Community of Madrid: the urban and the rural one. This information confronts with the results obtained in the test PROLEC-SE on reading comprehension. Two levels of comprehension are born in mind, fundamentally: the literal level and the inferencial level. Also other variables have got for its possible influence in sayings proved like are genre, immigrant's condition, repeater's condition and type of center. Once verified the correlation between reading comprehension and academic performance, we can deduce, with sufficient consistency that the principal hypothesis of our work remains widely confirmed: The reading comprehension influences decisively the results obtained by the pupils of 2 º of ESO both Language and Mathematics. Therefore the comprehension is the fundamental element to obtain the educational aim of competences.

Resumen

Esta investigación surge de la constatación de los déficits de comprensión lectora que se producen en el alumnado de 1º y 2º de ESO y los pobres resultados obtenidos tanto en Lengua como en Matemáticas. Esto ha sido reconocido, una y otra vez, por las distintos organismos responsables de la educación tanto a nivel local como nacional e internacional- (PISA, Informes de Inspección, datos de las Consejerías de Educación Autonómicas, Informes de Evaluación del Profesorado en los propios centros). El estudio, en su parte teórica, tiene una doble fundamentación: lingüística y de comprensión lectora. En la parte empírica se analizan los datos obtenidos en las evaluaciones de Lengua y Matemáticas por 218 alumnos de 2º curso de la ESO en dos IES de la Comunidad de Madrid: uno urbano y otro rural. Estos datos se confrontan con los resultados conseguidos en la prueba PROLEC-SE sobre comprensión lectora. Se tienen en cuenta, fundamentalmente, dos niveles de comprensión: el nivel literal y el nivel inferencial. También se han introducido otras variables por su posible influencia en dichos resultados como son género, condición de inmigrante, condición de repetidor y tipo de centro. Una vez comprobada la correlación entre comprensión lectora y rendimiento académico podemos deducir, con suficiente consistencia, que la hipótesis principal de nuestro trabajo queda ampliamente confirmada: La comprensión lectora influye decisivamente en los resultados obtenidos por los alumnos de 2º de ESO tanto en Lengua como en Matemáticas. Por tanto la comprensión es el elemento fundamental para conseguir el objetivo educativo que son las competencias.

Palabras clave

Generativismo, lectura interactiva comprensión, comprensión literal, comprensión inferencial, competencia lingüística, competencia matemática.

Keywords

Generativism, Interactive reading comprehension, Literal comprehension, Inferencial comprehension, Linguistic competence, Mathematical competence.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es