The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2009. Pp. 15-30
José Carlos Núñez Pérez1, Antonio Valle2, Ramón González Cabanach2, Julio Antonio González-Pienda García1, Susana Rodríguez Martínez2, María A. Muñoz Cadavid3, Pedro Rosário4
1Universidad de Oviedo,
2Universidad de A Coruña,
3Universidad de Santiago de Compostela,
4Universidad de Minho.
Abstract
The purpose of the present study is to prove the existing possible multiple goals combinations and establish their corresponding motivational profiles in a sample with college students. Differences found among those profiles according to some affect-motivational variables and learning strategies are also analyzed. Results allow identifying four distinct groups of motivational profiles product of different goals combinations. The profiles that seem to be more adaptive academically are those of the students in the group moderately oriented to learning, outcome and image preservation group 2, and in the group moderately oriented to learning (performance oriented) group 3. On the other end, the less adaptive profile seems to be the one of the smallest group of students, group 2, primarily oriented to outcomes, showing a low degree of motivation to learning, although moderately worried with image preservation and task avoidance.
Resumen
En este trabajo se pretende comprobar la existencia de posibles combinaciones de metas y establecer los correspondientes perfiles motivacionales en una muestra de estudiantes universitarios. También se analizan las diferencias entre esos perfiles en algunas variables afectivo-motivacionales y en estrategias de aprendizaje. Los resultados permiten identificar cuatro grupos caracterizados por perfiles motivacionales distintos y que son fruto de diferentes combinaciones de metas. Los perfiles más adaptativos a nivel académico son los del grupo que está orientado moderadamente hacia el aprendizaje, el resultado y la defensa de la imagen -grupo 2- y el grupo orientado moderadamente hacia el aprendizaje -grupo 3-. Por otro lado, el perfil más desadaptativo, que coincide también con el que integra el menor número de estudiantes, lo presenta el grupo 1, que está orientado prioritariamente hacia el resultado con un alto grado de desmotivación hacia el aprendizaje, aunque moderadamente preocupado por la defensa de la imagen y la evitación del trabajo.
Palabras clave
metas de aprendizaje, metas de rendimiento, múltiples metas, perfiles motivacionales, estudiantes universitarios.Keywords
Learning goals, achievement goals, multiple goals, motivational profiles, college students.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).