The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2008. Pp. 149-161
Luis Miguel García Moreno, Claudia Sanhueza
Sección Departamental de Psicobiología. Facultad de Educación-CFP. Universidad Complutense de Madrid.
2008Abstract
Nowadays, it very common to use the prefix Neuro in connection with topics so different as Economics or Arts. Neuroscience or Psychobiology are disciplines with a little representation in the academic formation of the Education professionals. In this work we have tried to document why these professionals need to receive a psychobiological formation, which help them to understand the biological mechanisms responsible of the behaviors that are the aim of the educational process. This process may be understood as a pool of intentional learning, which will modified the behavior of people in accordance with a specific social pattern. To change behavior is to change the subjacent biological mechanisms, like the neuronal circuits responsible of the mentioned behavior. Then, it could be necessary that, the professional of Education have a basic knowledge of the mechanisms that he wants to modify and the way of make it efficiently. This is why the professional of the Education has to extend his psychobiological formation and to face up to the challenge that the European Higher Education Area (EHEA) involves.
Resumen
Hoy en día, es muy corriente la utilización del prefijo Neuro en relación con disciplinas tan diferentes como la economía o el arte. La Neurociencia o la Psicobiología son disciplinas con escasa representación en el Currículum formativo de los profesionales de la Educación. En el presente artículo hemos tratado de justificar la necesidad de que estos profesionales reciban una formación psicobiológica que les permita comprender los mecanismos biológicos responsables de las conductas objeto del proceso educativo. Dicho proceso puede entenderse como una sucesión de aprendizajes intencionales que van a modificar la conducta del sujeto de acuerdo con un patrón social determinado. Modificar la conducta es modificar los mecanismos biológicos que subyacen a esta como es el caso de los circuitos neuronales responsables de dicha conducta. Parece por tanto necesario que un educador conozca los mecanismos que quiere modificar y la manera de hacerlo eficazmente. Éste es el motivo por el que maestros, pedagogos y demás profesionales de la Educación deben ampliar su formación psicobiológica y encarar el desafío que supone el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES).
Palabras clave
Educación, Formación, Neurociencia, Psicobiología.Keywords
Education, Formation, Neuroscience, Psychobiology.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).