INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 19. 2024. Pp. 60-72


Sueño y Rendimiento Académico en la Educación Primaria. Una Revisión Sistématica

Sleep and Academic Performance in Primary Education. A Systematic Review

Sergio Gracia Bernad, Sylvia Sastre-Riba y Lourdes Viana-Sáenz

Universidad de La Rioja (España)

Recibido: 12/10/2023 Aceptado: 27/10/2023

Abstract

Antecedentes: El sueño es vital para el ser humano, cumple diversas funciones para la reparación neuronal, metabólica y reorganización de circuitos. Es importante conocer cómo afecta a los escolares dado que su cantidad y calidad influyen en la motivación, atención, memoria y logros académicos. La investigación es aún escasa y con resultados discrepantes sobre las áreas cerebrales involucradas, consecuencias, o cómo intervenir ante hábitos de sueño inadecuados, aceptándose que un sueño inadecuado comporta peor rendimiento académico. El Objetivo General es conocer la influencia del sueño en el rendimiento académico en Educación Primaria; los objetivos específicos son: conocer el trastorno de sueño más común en escolares, el más influyente en el rendimiento, y los instrumentos para su estudio. Método: se realiza una revisión sistemática de publicaciones científicas aplicando criterios de búsqueda, vaciado y análisis del contenido. Resultados: el sueño se relaciona con procesos cognitivos de atención focalizada y consolidación de memoria, así como con el rendimiento académico, especialmente en matemáticas, ciencias, lenguaje y deporte. Conclusión-discusión: muestra la base neurológica del sueño, los trastornos asociados y su relación con el rendimiento, discutiendo la necesidad de promover hábitos de sueño sanos atendiendo.

Resumen

Background: Sleep is vital for human beings, fulfilling various functions for neuronal and metabolic repair and circuit reorganisation. It is important to know how it affects schoolchildren, given that its quantity and quality influence motivation, attention, memory, and academic achievement. Research is still scarce, providing discrepant results on the brain areas involved, the consequences, or how to intervene in inadequate sleep habits, despite the fact that inadequate sleep is known to lead to poorer academic performance. The general objective is to determine the influence of sleep on academic performance in primary education. The specific objectives are: to determine the most common sleep disorder in schoolchildren, the most influential in performance, and the instruments for its study. Method: a systematic review of scientific publications was conducted, applying search criteria and content analysis. Results: sleep is related to cognitive processes of focused attention and memory consolidation, as well as to academic performance, especially in mathematics, sciences, language, and sports. Conclusion-discussion: The neurological basis of sleep, the associated sleep disorders and their relationship with academic performance, and the need to promote healthy sleep habits by attending to affected cognitive areas and processes that interfere with learning are discussed.

Palabras clave

Sueño Rendimiento académico; Alteraciones del sueño; Educación Primaria.

Keywords

Sleep; Academic performance; Sleep disorders; Primary Education.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es