INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 18. 2023. Pp. 1-10


Estrés en tiempos de confinamiento: estrategias de afrontamiento y crecimiento postraumático en población universitaria.

Stress in confinement times: coping strategies and post-traumatic growth in the university population.

Cristina Hernández-Ballester1, Carmen Ferrer-Pérez1, Sandra Montagud-Romero2 y María del Carmen Blanco-Gandía2

1Departamento de Psicología y Sociología, Universidad de Zaragoza (España);
2Departamento de Psicobiología, Universidad de Valencia (España).

Fecha aceptación: 24/03/2022 - Fecha de recepción: 15/09/2022

Abstract

Antecedentes. La aparición del virus COVID-19 hizo que los universitarios experimentaran el cierre de su actividad académica mientras estaban sometidos al confinamiento obligatorio (situación excepcional). Por ello, el objetivo de este trabajo con carácter retrospectivo fue analizar los niveles de estrés, ansiedad y depresión en el alumnado universitario en el período de marzo a mayo del año 2020, evaluar sus estrategias de afrontamiento y si experimentaron crecimiento postraumático. Método. Participaron un total de 239 universitarios (85,3% mujeres y 14,7% hombres). La edad se dividió en 3 categorías: 18-22/23-27/28 o más, siendo la franja de edad comprendida entre los 18-22 años (83,7%) la más frecuente. Se realizaron análisis descriptivos y pruebas de comparación de medias entre las variables evaluadas. Resultados. Se observaron niveles de estrés significativamente superiores a los de depresión y ansiedad; el alumnado utilizó en mayor medida estrategias de afrontamiento adaptativas, presentando el 44,6% niveles moderados de crecimiento postraumático, y un 10,4% niveles elevados. Por otro lado, los estudiantes con mayores niveles de estrés utilizaron en mayor medida estrategias desadaptativas, sin presentar diferencias respecto al crecimiento postraumático. Conclusión. Existe la necesidad de promover entre el alumnado estrategias de afrontamiento más activas, con el fin de fomentar un mayor crecimiento tras situaciones estresantes.

Resumen

Background. Recently, the appearance of the SARS CoV-2 virus caused university students to experience cessation of their academic activity while they were subjected to mandatory confinement (exceptional situation). The objective of the present retrospective study was to analyze stress, anxiety, and depression levels in university students in the period from March to May 2020, as well as to evaluate their coping strategies and the post-traumatic growth experienced. Method A total of 239 students took part in this study (85.3% women and 14.7% men). Age was divided into 3 categories: 18-22, 23-27, 28 or older, with the age range between 18-22 years (83.7%) being the most frequent. Descriptive analysis and mean comparisons were performed. Results. Stress levels were higher in university students than those of depression and anxiety. Students employed more adaptive coping strategies, with 44.6% of the sample showing moderate levels of post-traumatic growth, while 10.4% of the students had high levels. On the other hand, students with higher levels of stress more frequently employed maladaptive coping strategies, without any differences in posttraumatic growth. Conclusion. These results show that it is necessary to promote more active coping strategies among students to encourage greater growth after stressful or traumatic situations.

Palabras clave

estrés, etapa universitaria, alumnado, crecimiento postraumático, COVID-19

Keywords

stress, university period, students, post-traumatic growth, COVID-19.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es