INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 17. 2022. Pp. 79-96


Comparación de los niveles de carga mental y resiliencia que poseen familias con hijos con diversidad funcional a diferencia de familiar con hijos sin diversidad funcional

Comparison of the levels of mental load and resilience possessed by families with children with functional diversity compared to families with children without functional diversity

Natalia Cornejo-Guerra

Universidad de Sevilla

Recibido: 19/10/2021 - Aceptado: 11/01/2022 - Avance online: 28/01/2022

Abstract

Diversos autores han analizado las variables resiliencia y carga mental en familias con hijos con diversidad funcional, pero hay escasez de comparativas entre dichas familias y familias con hijos sin diversidad funcional. Por ello, con el objetivo de investigar la posible diferencia entre dichas familias, se ha realizado un estudio cuantitativo, explicativo y transversal. La muestra total está formada por 51 familias (31 con hijos sin diversidad funcional y 20 con hijos con diversidad funcional). Los constructos se evaluaron a través de la Escala de Sobrecarga del Cuidador de Zarit (1980) y la Escala de Resiliencia de Wagnild y Young (1993). Los resultados muestran diferencias estadísticamente significativas entre los dos tipos de familias en la variable carga mental, siendo las familias con hijos con diversidad funcional quienes perciben mayor carga. En relación con la variable resiliencia no se han encontrado diferencias significativas. Finalmente, al valorar la relación entre carga mental y resiliencia dependiendo de tener hijos con/sin diversidad funcional, no se ha encontrado interacción entre dichas variables. En conclusión, resulta necesario ajustar los programas de intervención familiar a las características de los hijos y valorar los factores de protección de los cuidadores para hacer frente a la carga mental.

Resumen

Several authors have studied the variables resilience and mental burden in families with children with functional diversity, but there is a shortage of comparisons between these families and families with children without functional diversity. Therefore, in order to investigate the possible difference between these families, a quantitative, explanatory and cross-sectional study has been carried out. The total sample consisted of 51 families (31 with children without functional diversity and 20 with children with functional diversity). The constructs were assessed through the Zarit Caregiver Overload Scale (1980) and the Wagnild and Young Resilience Scale (1993). The results show statistically significant differences between the two types of families in the mental burden variable, with families with children with functional diversity being those that perceive the greatest burden. In terms of the resilience variable, no significant differences were found. Finally, when assessing the relationship between mental burden and resilience as a function of having children with or without functional diversity, no interaction was found between these variables. In conclusion, it is necessary to adjust family intervention programs to the characteristics of the children and to assess caregivers’ protective factors of to cope with the mental burden.

Palabras clave

Carga Mental, Resiliencia, Cuidadores, Diversidad Funcional.

Keywords

Mental Burden, Resilience, Caregivers, Functional Diversity.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es