INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 16. 2021. Pp. 173-182


Estatus social, búsqueda de popularidad y narcisismo en la conducta agresiva del acoso escolar y el ciberacoso

Social status, popularity goals, and narcissism in bullying and cyberbullying perpetration

Eva M. Romera*, José A. Casas, Yolanda Muñoz y Rosario Ortega-Ruiz

Universidad de Córdoba

Recibido: 08/04/2021 - Aceptado: 04/06/2021 - Avance online: 16/06/2021

Abstract

Las investigaciones sobre acoso y ciberacoso han señalado la tendencia de algunos adolescentes a realizar comportamientos agresivos para conseguir un estatus de cierta relevancia dentro del grupo de iguales. Los objetivos del trabajo que se presenta han buscado, una vez descritos los niveles de popularidad y narcisismo, explorar la posible relación entre las metas de popularidad y el narcisismo y la implicación de los adolescentes en agresión en bullying y cyberbullying. Participaron 1728 estudiantes (48,1% chicas) de Educación Secundaria Obligatoria de Andalucía (España). Se utilizaron los siguientes instrumentos de autoinforme: el European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIPQ), European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire; la Hypersensitive Narcissism Scale y la Social Achievement Goal Scale. Análisis descriptivos y de regresión lineal señalaron que los chicos puntuaron más alto en ambos tipos de agresión y que las chicas se mostraron significativamente más narcisistas. El narcisismo y la popularidad percibida influyeron en la implicación tanto en acoso escolar como en ciberacoso. Se discuten los resultados tanto en base a la importancia de la imagen dentro del grupo de los iguales para comprender la implicación en agresión y ciberagresión, como a la relevancia educativa de los mismos.

Resumen

Research on bullying and cyberbullying has pointed out the tendency of some adolescents to perform aggressive behaviors to achieve a relevant status within the peer group. The objectives of this study were to describe popularity and narcissism levels in aggression and cyber-agression, and their relationship with bullying and cyberbullying perpetration. A total of 1728 students from Andalusia (48.1% girls) attending secondary school participated in the study. The self-report instruments were the European Bullying Intervention Project Questionnaire, the European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire, the Hypersensitive Narcissism Scale, and the Social Achievement Goal Scale. Descriptive and linear regression analyses indicated that boys scored higher in both types of aggression, and girls were significantly more narcissistic. Narcissism and perceived popularity influenced both bullying and cyberbullying involvement. The results are discussed both concerning the importance of image within the peer group to understand engagement in aggression and cyber-aggression, as well as their educational relevance.

Palabras clave

Agresión, Ciberagresión, Motivación social, Popularidad, Narcisismo, Adolescencia.

Keywords

Agression, Cyberagression, Social motivation, Popularity, Narcissism, Adolescence.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es