INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 16. 2021. Pp. 44-59


Comprensión docente de la relación entre aprendizaje matemático y funciones ejecutivas

Teacher's understanding of the relationship between mathematical learning and executive functions

José Hernando Ávila-Toscano1, Leonardo José Vargas-Delgado1, Glenis Liliana Escobar-Pérez1, Adriana Paola Peñaloza-Torres1 y Maura Alejandra Herrera-Bravo2

1 Universidad del Atlántico
2 Corporación Universitaria Rreformada

06/10/2020 - Aceptado: 07/12/2020 - Avance online: 11/01/2021

Abstract

La Neurociencia cobra fuerza aplicada a las Matemáticas, destacando los estudios enfocados en funciones ejecutivas, que facilitan autorregulación, monitoreo, planeación y solución de problemas. No obstante, no se tiene certeza de que el profesorado comprenda la importancia de las funciones ejecutivas para la enseñanza de las Matemáticas. Este estudio enfocó su objetivo en determinar si, desde la comprensión de maestros y futuros maestros, las habilidades matemáticas y las funciones ejecutivas son variables independientes unas de otras, o si por el contrario pueden existir relaciones entre ellas. Con un diseño transversal, correlacional simple se evaluó 250 participantes mediante el Mathematics Skills Questionnaire (MSQ), analizando los datos mediante correlación canónica no lineal. Los participantes asignan importancia a la flexibilidad cognitiva y a las habilidades fácticas, conceptuales y procedimentales de las matemáticas. El análisis canónico destaca dos formas comprensivas de la relación entre las variables, comprensión integrativa y comprensión formalista. Se discuten las implicaciones de ambas en la enseñanzaaprendizaje de las Matemáticas.

Resumen

Neuroscience is becoming more relevant applied to mathematics, highlighting studies focused on executive functions, which facilitate self-regulation, monitoring, planning and problem solving. However, it is not certain whether professors understand the importance of executive functions for the teaching of mathematics. This study focused on determining whether, in the understanding of teachers and future teachers, mathematical skills and executive functions are independent of each other, or whether, in contrast, they may be related to each other. With a simple cross-sectional, correlational design, 250 participants were evaluated using the Mathematics Skills Questionnaire (MSQ), analyzing the data through nonlinear canonical correlations. Participants assigned importance to cognitive flexibility and factual, conceptual, and procedural skills in mathematics. Canonical analysis highlights two comprehensive ways of relating variables, integrative understanding and formalistic understanding. The implications of both concepts for mathematical teaching-learning are discussed.

Palabras clave

Enseñanza, Matemáticas, Funciones ejecutivas, Cualificación pedagógica, Habilidades matemáticas, Comprensión.

Keywords

Support, Significant Persons, Family, Friendships, Subjective Well-being.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es