INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2005. Pp. 137-152


Evaluación del estilo de enseñanza-aprendizaje en estudiantes universitarios

Juan Luis Castejón, Raquel Gilar Corbí

Universidad de Alicante

2005

Abstract

The main objective of this work is the elaboration of an evaluation questionnaire about the preferences by certain teaching-learning styles of a group of university students, with the later purpose to establish if different people prefer different education-learning styles and if that preference by certain education-learning styles appears related to a greater performance. Data indicate that the students do not show clear preferences by education styles, in general they do not consider that any educational methods are better than others, but they prefer a combination of these styles and methods. Data show that the preference by one rich and varied learning environment is positively related to knowledge and abilities acquisition. The instructional implication is related with the employ of rich atmospheres of learning that stimulate the acquisition of competence.

Resumen

El objetivo principal de este trabajo es la elaboración de un cuestionario de evaluación de las preferencias por determinados estilos de enseñanza-aprendizaje de un grupo de estudiantes universitarios, con la finalidad posterior de establecer si diferentes personas prefieren diferentes estilos de enseñanza-aprendizaje y si esa preferencia por determinados estilos de enseñanza-aprendizaje aparece relacionada con un mayor rendimiento. Nuestros datos indican que los alumnos no muestran unas preferencias claras por unos estilos de enseñanza, ni consideran en general que unos métodos de enseñanza sean mejores que otros, sino que prefieren una combinación o mezcla de estos estilos y métodos. Nuestros datos muestran que la preferencia por un ambiente rico y variado de aprendizaje está relacionada positivamente con la adquisición del conocimiento y las habilidades. La implicación instruccional para el aprendizaje apunta hacia el favorecer ambientes ricos de aprendizaje que estimulen la adquisición de dicha competencia.

Palabras clave

Estilos de Enseñanza-Aprendizaje, Ambientes de Aprendizaje, Enseñanza Universitaria.

Keywords

Teaching-Learning Styles, Learning Environment, Higher Education.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es