INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 13. 2018. Pp. 50-62


Differences between students in bilingual and non-bilingual groups in a centre for Secondary Education

Diferencias entre el alumnado de grupos bilingües y no bilingües en un centro de Educación Secundaria

María Enrique Abellán y Juan Pedro Martínez Ramón

Universidad de Murcia

Received: 18/11/2017 - Accepted: 13/12/2017 - Avaliable online: 20/12/2017

Abstract

Este artículo aborda un asunto crucial en el área de la educación en la actualidad: la enseñanza bilingüe. El objetivo principal es analizar las diferencias entre el alumnado que está en programas bilingües y aquel que está en programas no bilingües, con referencia a variables tales como las necesidades educativas y las estrategias de afrontamiento. En cuanto al método, se llevó a cabo una encuesta en un instituto de Murcia en el que participaron 89 estudiantes de tercero de ESO de entre 14 y 17 años. La encuesta consistía en un cuestionario ad hoc y un test estandarizado (el Inventario de Estrategias de Afrontamiento). Los resultados mostraron que, en general, el alumnado de grupos no bilingües tenía un menor interés y motivación en lo referente a la lengua inglesa y otras cuestiones académicas, así como una menor preocupación por cómo afrontar sus problemas. Además, la mayoría de estudiantes con necesidades educativas no estaba en un programa bilingüe. Por tanto, en función de estos resultados, una mayor investigación debería llevarse a cabo en relación a las diferencias entre alumnado bilingüe y no bilingüe, así como a la situación de los estudiantes con necesidades educativas respecto a la enseñanza bilingüe.

Resumen

This article deals with a crucial issue in the field of education nowadays: bilingual education. The main objective is to analyse the differences between students in bilingual groups and students in non-bilingual programmes, in relation to several variables, especially special educational needs and coping strategies. Concerning the method, a survey, in which 89 students of third year aged 14-17 participated, was carried out in a centre for CSE (Compulsory Secondary Education) located in the Region of Murcia. It consisted of two parts: an ad hoc questionnaire and a standardized test (the Coping Strategies Inventory). The results showed that, in general terms, students who were in non-bilingual groups were less interested and motivated regarding academic issues and the English language, as well as they proved to be less concerned about how to cope with their problems. Furthermore, almost all the students who had any type of special educational need were in a non-bilingual group. Therefore, according to the results, it is clear that more research should be done concerning not only the differences found between bilingual and non-bilingual students, but also on the situation of students with special needs in relation to bilingual education.

Palabras clave

Enseñanza bilingüe, Necesidades educativas, Inglés, Estrategias de afrontamiento.

Keywords

Bilingual education, Special educational needs, English, Coping strategies.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es