INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 12. 2017. Pp. 95-104


La violencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria desde la perspectiva del alumnado gallego

School violence in Galician compulsory secondary education from the perspective of students

José Dominguez-Alonso, Enrique Álvarez-Roales, Antonio López-Castedo

Universidad de Vigo

Recibido: 12/04/2017 - Aceptado: 17/05/2017 - Avaliable online: 20/06/2017

Abstract

La consolidación de la violencia en los centros educativos, ha suscitado gran preocupación en las comunidades educativas y científicas. Por ello, el objetivo principal del estudio es identificar los tipos de violencia más y menos habituales en la Educación Secundaria Obligatoria de Galicia, a partir de la percepción del alumnado. Se aplicó el cuestionario CUVE3-ESO (Álvarez-García, Núñez y Dobarro, 2012) a una muestra formada por 4943 adolescentes entre 12 y 17 años (M = 14.05; DT = 1.39). Los resultados del análisis descriptivo muestran como tipos de violencia escolar percibidos más habituales: disrupción en el aula, violencia verbal entre estudiantes y violencia que ejerce el profesorado hacia el alumnado; y con menor asiduidad: exclusión social, violencia física indirecta y violencia a través de las nuevas tecnologías de la información y comunicación. En conclusión, las diferentes formas de violencia escolar sí aparecen en mayor o menor medida en los centros de educación secundaria obligatoria, aunque los valores encontrados en este estudio se mantienen en niveles bajos.

Resumen

The consolidation of violence in educational centers, has aroused a great concern in the educational and scientific communities. Therefore, the main objective of the study is to identify the types of violence more and less common in the compulsory secondary education in Galicia, from the perception of the students. The CUVE3-CSE questionnaire (Álvarez-García, Núñez & Dobarro, 2012) was applied to a sample consisting of 4943 secondary students between 12 and 17 years (M = 14.05; DT = 1.39). The results of the descriptive analysis show the most common types of school violence: disruption in the classroom, verbal violence between students and violence exercised by the teachers to the students; and with less assiduity: indirect physical violence, social exclusion and violence through the new information and communication technologies. In conclusion, the various forms of school violence do appear to a greater or lesser extent in compulsory secondary education centers, although the values found in this study remain low.

Palabras clave

Violencia Escolar, Educación Secundaria Obligatoria, Relación Profesorado-alumnado, Relación entre Escolares.

Keywords

School Violence, Compulsory Secondary Education, Teacher-student relationship, Relationship Between School.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es