The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 12. 2017. Pp. 35-54
Pablo Mónico, Sofía Micaela Pérez-Sotomayor, Débora Areces, Celestino Rodríguez y Trinidad García
Universidad de Oviedo
Fecha de recepción: 17/09/2016 Fecha de revisión: 10/11/2016 Fecha de aceptación: 28/11/2016Abstract
The level of burnout of teachers may be connected with their personal characteristics, but also with the teaching strategies and resources they have while facing students with specific educational needs. This study analyzes the relationship between teacher coping strategies, some socio-demographic variables, and their levels of burnout in a sample of teachers from Asturias. In this study, 33 teachers of different educational levels completed the Wuppertal questionnaire of teaching strategies, and the Maslasch Burnout Inventory. Pearsons correlations and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) were used. Analysed showed the significance of teaching years of experience and teacher strategies as protector factors to burnout. These results invite to consider teacher training and school organizational culture as important factors in the development of symptoms of burnout.
Resumen
El nivel de burnout del profesorado podría relacionarse con las características personales de los docentes, pero también con las estrategias y recursos de los mismos a la hora de tratar al alumnado con NEAE. El objetivo de este trabajo fue analizar la relación entre las estrategias de afrontamiento del profesorado, ciertas variables sociodemográficas, y sus niveles de Burnout en una muestra de docentes asturianos. Participaron 33 profesores de diferentes niveles educativos, quienes cumplimentaron el cuestionario Wuppertal de estrategias, y el MBI de Burnout. Se realizaron correlaciones de Pearson y Análisis Multivariados de la Varianza (MANOVA). Los años de experiencia docente y unas adecuadas estrategias de afrontamiento en el docente actuaron como factores protectoresfrente al burnout. Estos resultados invitan a considerar la formación y la cultura organizacional de los centros educativos como factores importantes en el desarrollo de síntomas de burnout en el profesorado.
Palabras clave
Burnout, Estrategias, Experiencia docente, Necesidades educativas, WuppertalKeywords
Burnout, Teaching methods, Teaching experience, educational needs, Wuppertal
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).