The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2011. Pp. 141-152
Silvia Castellanos1, María Eugenia Martín-Palacio2, Juan Pablo Pizarro1
1Universidad de Oviedo,
2Universidad Complutense de Madrid.
Abstract
The new education model proposed by the European Space for Higher Education (ESHE) modifies the way the student should learn, as it requires more training in skills management, especially in learning to learn skills and promoting the autonomy. In this context, an instructional program is proposed with the main aim of helping the students to acquire the skills and learning strategies needed to overcome the challenges proposed by the reform. In order to determine the efficiency of the program, skills acquired through the Questionnaire of Evaluation of Strategic Information Processing for University students (CPEI-U) (CPEi-U) were evaluated (Castellanos, Di Giusto and Martín, 2010) comparing the situation of the students before and after the intervention in each one of the eight factors of the questionnaire. Students obtained significant improvements in the acquisition and use of learning strategies, demonstrating the effectiveness of the instructional process.
Resumen
El nuevo modelo de educación planteado por el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) modifica la forma en la que el alumno debe aprender, ya que requiere mayor formación en el manejo de las competencias, referidas sobre todo, a las capacidades para aprender a aprender y para promover la autonomía. En este contexto se propone un programa instruccional a través del cual los alumnos puedan adquirir las competencias y las estrategias de aprendizaje necesarias para superar los retos planteados por la reforma. Para conocer la eficacia del programa, se evaluaron las competencias adquiridas mediante el Cuestionario de Procesamiento Estratégico de la Información para Universitarios (CPEI-U) (Castellanos, Di Giusto y Martín, 2010) comparando a los alumnos antes y después de la intervención en cada uno de los ocho factores del cuestionario. Los estudiantes obtuvieron mejoras significativas en la adquisición y uso de estrategias de aprendizaje, poniendo de manifiesto la eficacia del proceso instruccional.
Palabras clave
Programa instruccional, competencias, estrategias de aprendizaje, aprender a aprender, Educación Superior.Keywords
Instructional program, skills, learning strategies, learning to learn, Higher Education.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).