INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 11. 2016. Pp. 65-83


Necesidades educativas actuales de los jóvenes y enfoques innovadores en la enseñanza

Present youngsters’ educational needs and innovative approaches in teaching

Vincenzo A. Piccione

Universidad Roma Tre

Fecha de recepción: 30/11/2016 Fecha de revisión: 27/12/2016 Fecha de aceptación: 29/12/2016

Abstract

Education lives and experiences, at present, a significant historical moment: wide distances exist between the positions of scholars who state the need of reconsidering its ref-erence pedagogical categories and the positions of scholars who urgently ask a renewed attention to concrete, actual, didactical – sometimes technical – matters. And, accordingly, a significant debate, within the fields of psychology of education and of pedagogy, focuses on specific related problems: the impact of changes on educational interactions and social lifestyles, the efficacy in teaching, the present learning and cognitive processes of youngsters, their present educational needs. At the same time, data and information reported, all over Europe, by associations, teachers, experts, researchers, demonstrate a growing attention to specific problems that can negatively impact on youngsters’ learning and cognitive future opportunities.

Resumen

La educación vive y experimenta, en la actualidad, un momento histórico importante: existen amplias distancias entre las posiciones de los que afirman la necesidad de reconsiderar sus categorías pedagógicas de referencia y las posiciones de los que piden con urgencia una renovada atención a cuestiones concretas, reales, didácticas – a veces técnicas –. Y, por consiguiente, un debate significativo, dentro de los campos de la psicología de la educación y de la pedagogía, se centra en problemas específicos: el impacto de los cambios en las interacciones educativas y estilos de vida sociales, la eficacia en la enseñanza, los actuales procesos cognitivos y de aprendizaje de los jóvenes, sus actuales necesidades educativas. Al mismo tiempo, datos registrados en toda Europa, por asociaciones, profesores, expertos e investigadores, muestran una creciente atención a problemas específicos que pueden influir negativamente en las futuras oportunidades cognitivas y de aprendizaje de los jóvenes.

Palabras clave

Educabilidad, eficacia docente, estrategias y procesos de aprendizaje.

Keywords

Educability, efficacy in teaching y learning strategies and processes.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es