INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 11. 2016. Pp. 43-64


Eficacia del programa EPI.com para la estimulación de las habilidades lectoras en Educación Infantil

Efficacy of the EPI.com program enhancing reading skills in preschool students

Fernando Tellado a, Marisol Cueli b, Paloma González-Castro b, Celestino Rodríguez b, Estefanía Fernández-Vázquez a y Ana Isabel Álvarez b

a Universidad de Vigo b Universidad de Oviedo

Fecha de recepción: 6/7/2016 Fecha de revisión: 12/10/2016 Fecha de aceptación: 14/10/2016

Abstract

Nowadays, student difficulties in reading are even more evident than before. Hence, the importance of implementing, since the beginning of schooling, strategy-based interventions such as “Epi.com”. This strategy aims to encourage reading and information processing in students from the age of 3. The aim of this work is to analyze the effectiveness of EPI.com improving reading and cognitive processes in a sample of Preschool children. 25 students aged 5 to 6 years were involved in the study (divided into experimental and control groups). They complete the Reading Initial Battery 3-6 (BIL in Spanish) and the Cognitive Assessment System DN-CAS. Results indicate that students who use EPI.com show a significant improvement in both reading and cognitive processes after the intervention. These results are discussed in the light of previous literature, and future lines of research are suggested.

Resumen

En la actualidad, cada vez se ponen más de manifiesto las dificultades en el proceso lector de los estudiantes. De ahí, la importancia de poner en marcha intervenciones dirigidas ya a los primeros años de escolaridad como la estrategia EPI.com con la que se pretende estimular la lectura y el procesamiento de la información desde los 3 años. En este trabajo se planteó como objetivo analizar la eficacia de la estrategia EPI.com para la mejora de los procesos lectores y cognitivos en Educación Infantil. Para alcanzarlo, 25 estudiantes (clasificados en grupos experimental y control) de entre 5 y 6 años realizan la Batería Inicial de Lectura 3-6 (BIL) y el Sistema de Evaluación Cognitiva DN-CAS. Los resultados muestran que los estudiantes que trabajan con la estrategia EPI.com mejoran significativamente tanto en los procesos lectores como en los cognitivos. Se discuten los resultados a la luz de la investigación pasada y futuro.

Palabras clave

Educación Infantil, estrategias, hypertexto, intervención y lectura.

Keywords

Preschool, strategies, hypertext, intervention y reading.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es