INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 11. 2016. Pp. 45-60


Engagement, burnout y rendimiento académico en estudiantes universitarios y su relación con la prioridad en la elección de la carrera

Academic engagement, burnout and performance in university students and their relationship with priority on choosing the career

Carmen Mª Vizoso Gómez y Olga Arias Gundín

Universidad de León

Fecha de recepción: 2/2/2016 Fecha de revisión: 25/5/2016 Fecha de aceptación: 30/5/2016

Abstract

In the last years several researches have studied academic burnout, that is characterised by emotional exhaustion, cynicism and academic efficacy, as a measure of chronic stress in students. On the other hand, academic engagement, that is characterised by vigor, dedication and absorption, has been proposed as a measure of involvement to the study. This study examines the relationship of these two variables and the academic performance with the priority on choosing the career. A group of 499 undergraduate university students of León University were evaluated. Results showed that those students who study the career chosen as the first option are more engaged and have higher academic performance than the other students. Finally, relevancy of developing vocational counselling programs is proposed to guidance the students.

Resumen

En los últimos años se han publicado numerosas investigaciones en las que se aborda el burnout académico, caracterizado por el cansancio emocional, el cinismo y la eficacia académica, como medida del estrés crónico en los estudiantes. Por otra parte, se ha propuesto que el engagement académico, caracterizado por el vigor, la dedicación y la absorción, aportaría la medida de la vinculación hacia los estudios. En este trabajo se pretende determinar la relación de estos dos constructos y del rendimiento académico con la prioridad en la elección de la carrera. Para ello se evaluó a un grupo de 499 estudiantes de la Universidad de León. Los resultados obtenidos revelan que los estudiantes que cursan la carrera elegida como primera opción presentan mayores niveles de engagement y rendimiento académicos que el resto de estudiantes. Por último, se destaca la importancia de desarrollar programas de orientación vocacional para asesorar a los estudiantes.

Palabras clave

Burnout, engagement, estudiantes universitarios, rendimiento y vocación.

Keywords

Burnout, engagement, university students, performance y vocation.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es