INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 11. 2016. Pp. 7-24


Variables instruccionales del docente de educación primaria

Instructional variables of teaching in elementary education

Miguel A. Carbonero, Luis J. Martín Antón y Juan A. Valdivieso

Universidad de Valladolid

Fecha de recepción: 11/3/2016 Fecha de revisión: 20/6/2016 Fecha de aceptación: 30/6/2016

Abstract

In order to determine the profile of those self-perceived professional variables involved in the teaching-learning processes in a sample of primary school teachers, was applied, with repeated measures, the Self-perceived Competence Scale Primary Education Teachers’. We have studied the efficacy, planning, instructional control, communication, emotional bonding, assertiveness, leadership, coexistence, conflict resolution and adapting to new situations. Through a descriptive analysis of the values, determining the adequacy of the sampling distribution, analysis and distribution measures of reliability, it is found that there is a multidimensional and stable self-perception variables, with higher values in assertiveness and coexistence against planning and adaptation to new situations.

Resumen

Con el objetivo de determinar el perfil profesiográfico autopercibido de aquellas variables que intervienen en los procesos de enseñanza-aprendizaje en una muestra de maestros de Educación Primaria, se aplicó, con medidas repetidas, la Escala de Competencia Autopercibida del Docente de Educación Primaria. Concretamente, se han estudiado la autoeficacia, planificación, control instruccional, comunicación, implicación afectiva, asertividad, liderazgo, convivencia, resolución de conflictos y la adaptación a nuevas situaciones. Mediante un análisis descriptivo de los valores, la determinación de la bondad de ajuste de la distribución muestral, el análisis de las medidas de distribución y de la fiabilidad, se comprueba que hay una autopercepción multidimensional y estable de las variables, con valores superiores en asertividad y convivencia frente a la planificación y adaptación a nuevas situaciones.

Palabras clave

Educación primaria, estilos de enseñanza, perfil psicoinstruccional y variables docentes.

Keywords

Primary education, teaching styles, psycho-instructional profile and teaching variables.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es