INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2005. Pp. 13-34


Enseñanza de estrategias de "elaboración de autopreguntas"

José María Román Sánchez, Jesús Javier Catalina Sancho

Universidad de Valladolid

2005

Abstract

The elaboration of self-questions consists of achieving before, during and after studying some very significant questions about the contents that have to be learnt. The elaboration of self-questions as a learning-strategy can be taught integrated in the curriculum of eight class-rooms or working-sessions. Thus it has been proved on a search made with 64 students from High School of three different class-rooms: experimental room, informed room (students who received information about the benefits of using the strategy), and control room (those students that have received none intervention). The experimental evidence shows significant improvement on the informed students who were in training on self-questioning respect to the other two groups (control and informed class-rooms). The main evidences are about dependent variables: Objective Efficiency, Self-question Quality, and Detected Use of learning strategies. The investigation suggests the search of modulator variables from the efficiency of the learning program.

Resumen

La elaboración de autopreguntas consiste en realizarse a uno mismo antes, durante y después del estudio preguntas significativas sobre los contenidos que deben aprenderse. Como estrategia de aprendizaje puede aprenderse de manera curricularmente integrada en ocho clases o sesiones de trabajo. Así se ha demostrado en un estudio realizado con 64 estudiantes de 4º curso de Educación Secundaria de tres clases distintas: experimental, informado -que recibió información de los beneficios del uso de la estrategia- y control -que no ha recibido ninguna intervención. La evidencia experimental muestra mejora significativa de los alumnos de la clase entrenada en elaboración de autopreguntas respecto a las otras dos clases, control e informada, en las variables dependientes Rendimiento objetivo, Uso percibido de estrategias de aprendizaje y Calidad de autopreguntas. El estudio sugiere la búsqueda de variables moduladoras de la eficacia del programa.

Palabras clave

Autopreguntas, niveles de elaboración de autopreguntas, calidad de autopreguntas, estrategias de aprendizaje.

Keywords

Self-questions, levels of self-questioning elaboration, self-questions quality, learning strategies.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es