INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 10. 2015. Pp. 173-192


PISA, IDE e IPE: Evidencia empírica de las desigualdades educativas entre las regiones españolas

PISA, IDE and IPE: Empirical Evidence of educational inequalities between the Spanish regions

Jaime Foces Gil

Universidad Nacional a Distancia

Fecha de recepción: 9/3/2015 Fecha de revisión: 21/3/2015 Fecha de aceptación: 8/4/2014

Abstract

This paper aims to empirically demonstrate existing educational inequalities among the Spanish Autonomous Communities according to data from the PISA assessment. First the importance of this source of data on educational achievement notes. Secondly the dataset of educational achievement and literacy levels of the obtained Spanish regions assessments presented PISA 2006-2009-2012 along with two variables less used, the Educational Development Index and the Educational Poverty Index, concluding, third instead, noting that the educational level of two thirds of the Spanish regions is comparable to the OECD average, while the remaining third is below those levels, proving one polarization north / south on the differences between Spanish regions they are as large as those between OECD countries.

Resumen

El presente trabajo pretende evidenciar empíricamente las profundas diferencias educativas existentes entre las Comunidades Autónomas españolas partiendo de los datos de la evaluación PISA. En primer lugar se señala la importancia de esta fuente de datos sobre rendimiento educativo. En segundo lugar se presenta el conjunto de datos de rendimiento educativo y niveles de instrucción de las regiones españolas obtenidos de las evaluaciones PISA 2006, 2009 y 2012 junto con dos índices menos utilizados, el Índice de Desarrollo Educativo y el Índice de Pobreza Educativa, para concluir, en tercer lugar, señalando que el nivel educativo de dos tercios de las regiones españolas es similar o superior a la media de la OCDE, mientras que el tercio restante está por debajo de esos niveles, apreciándose una polarización norte/sur en la que las diferencias entre las regiones españolas son tan grandes como las existentes entre los países de la OCDE.

Palabras clave

Rendimiento, desigualdad regional, descentralización, OCDE, España, diferencias regionales.

Keywords

Achievement, regional inequality, decentralization, OECD, Spain, regional differences.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es