INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 10. 2015. Pp. 119-138


Avaliaçao da leitura em idade escolar em Portugal: Revisao critica

Assessment of reading at school age in Portugal: Critical review

Rita Lobo, Ana Paula Couceiro Figueira

Universidade de Coimbra (Portugal)

Fecha de recepción: 24/4/2015 Fecha de revisión: 20/5/2015 Fecha de aceptación: 10/10/2015

Abstract

We present a literature review on reading assessment of school-age children. We identify as components to consider in reading assessment, in addiction to word recognition or lexical access (which includes reading velocity and accuracy) and comprehension or semantic processing, other cognitive processes related to reading: phonological awareness, phonetic speech perception, alphabetic knowledge, processing speed, morphological processing, syntactic processing, orthographic processing and working memory. Lastly, reading assessment instruments available in Portugal, that consider multiple cognitive processes associated with reading, for school-age children, are presented and analysed critically (in its content and psychometric aspects), concluding that there is a lack of complete and valid instruments available.

Resumen

Se presenta una revisión de la literatura con respecto a la evaluación de la lectura en niños de edad escolar. Identificamos como elementos a tener en cuenta en la evaluación de la lectura, además del reconocimiento de palabras o acceso al léxico (que incluye la velocidad y la precisión de la lectura) y de la comprensión o procesamiento semántico, otros procesos cognitivos implicados en la lectura, tales como la conciencia fonológica, la percepción del habla, el conocimiento alfabético, la velocidad de procesamiento, procesamiento morfológico, procesamiento sintáctico, procesamiento ortográfico y memoria de trabajo. Por último, se presentan y analizan críticamente (en su contenido y aspectos psicométricos) instrumentos de evaluación de la lectura que consideran múltiples procesos cognitivos asociados a la lectura, en niños cientificaen edad escolar, en Portugal, llegando a la conclusión de que hay una falta de instrumentos completos y válidos disponibles.

Palabras clave

Habilidades de lectura, evaluación psicológica, procesos cognitivos, niños.

Keywords

Reading skills, psychological assessment, cognitive processes, children.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es