INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 9. 2014. Pp. 15-29


Tareas Escolares en el hogar y rendimiento en Matemáticas: una aproximación Multinivel con estudiantes de Enseñanza Primaria

Homework and academic performance in mathematics: A multilevel approach with Primary School student

Rubén Fernández Alonso1,2, Javier Suárez Álvarez2, José Muñiz Fernández2

Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Principado de Asturias1, Universidad de Oviedo
2

Fecha de recepción: 21/4/2014 Fecha de revisión: 26/4/2014 Fecha de aceptación: 15/9/2014

Abstract

The inluence of homework on student performance has been widely investigated for the different educational levels, although there is no a unanimous position on the role of this construct in the academic performance. The main goal of the present research was to analyze the relationship between homework and academic performance in mathematics. The sample was made up of 7471 primary school students, with a mean age of 9,9 and standard deviation of 0,41; 47,8% were women, and 92,3% had Spanish nationality. A two-level hierarchical-linear analysis was performed: student and class. At the individual level three variables were evaluated: time spent doing homework, effort, and the way homework was done. At the class level two variables have been considered: the amount of homework carried out, and the assignment frequency of homework. In addition, three individual adjustment variables were taken into account: gender, socioeconomic and cultural level, and prior knowledge. The results show that the most inluential homework variables are the autonomy of the students when doing the homework, and the frequency of homework assignment by teachers. Furthermore the results conirm the importance of studying the relationship between homework and academic performance using a multilevel approach, and taking into account the adjustment variables.

Resumen

La inluencia de las tareas escolares en el hogar o deberes sobre el rendimiento de los estudiantes ha sido ampliamente investigada para los distintos niveles educativos, si bien no existe una posición unánime sobre el papel de este constructo en el rendimiento escolar. En el presente trabajo se analizó la relación entre la realización de las tareas escolares en el hogar y el rendimiento en matemáticas. La muestra está compuesta por 7471 estudiantes de cuarto curso de educación primaria. La edad media es de 9,9 años y la desviación típica de las edades 0,41. El 47,8% son niñas, y el 92,3% tiene nacionalidad española. Se utilizó un análisis jerárquico-lineal de dos niveles: alumnado y aula. A nivel individual se evaluaron las siguientes variables: tiempo invertido, esfuerzo empleado y modo en que se realizan los deberes. A nivel de aula las variables tomadas en consideración fueron: la cantidad de tareas escolares, y la frecuencia de asignación de las mismas por parte del profesorado. Se incluyeron además tres variables de ajuste individual: género, nivel socioeconómico y cultural y rendimiento previo. Las variables relativas a los deberes con mayor inluencia en los resultados son la realización autónoma de los deberes escolares por parte del alumnado, y la frecuencia de asignación de las tareas por parte del profesorado. Los resultados conirman la importancia de estudiar la relación entre los deberes y el rendimiento escolar mediante metodología multinivel, teniendo en cuenta variables de ajuste.

Palabras clave

Deberes, tareas escolares en el hogar, matemáticas, rendimiento académico, modelos multinivel, modelos jerárquico-lineales.

Keywords

Homework, mathematics, academic performance, multilevel models, hierarchical linear models.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es